Volkswagen KdF 82 - Současný stav - plně funkční

   Ve třicátých letech vzniká v Německu společnost VW, jejímž úkolem bylo vyrábět levné lidové vozy. Vznikají tak první civilní WV. Německo však začíná věnovat pozornost zbrojení a tak se výroba civilních VW odkládá. Ferdinand Porsche byl pověřen úkolem navrhnout automobil který by svými vlastnostmi nejvíce vyhovoval pro vojenské účely. A tak v roce 1938 vzniká první prototyp s označením KdF 62. Na podzim 1938 se staví nová továrna, která tyto vozy bude vyrábět. Mechanické části vyrábí firma v Stadt des KdF -Agens (zkratka KdF znamená Kraft durch Freude, což se volně překládá Radostí k síle). Karoserie vyrábí firma Ambi Budd se sídlem v Berlíně. Paradoxem dějin je to, že tato firma byla vlastněná Američany. Testovaný prototyp se svými vlastnostmi osvědčil pro vojenské účely a tak mohla začít seriová výroba prvních KdF. Po mírných změnách v tvarech karoserie a v mechanice byla spuštěna výroba nového vojenského vozu s označením KdF 82. Výroba se naplno rozběhla počátkem roku 1940. V podstatě probíhala bez větších změn až do roku 1945. Celkem bylo vyrobeno 50 435 vozů. 

Popis:
  
Karoserie je typu „kübel“. Je samonosná, posvařovaná z ocelových výlisků. Má čtvery dveře, do kterých je v době chladu možno vložit slídová okénka s dřevěným rámem. Na zadní straně karoserie je konstrukce z trubek, po jejím poskládání se natáhne plátěná střecha. Přední okno se dá, jako u většiny vojenských vozů, sklopit, čímž se ještě více sníží už tak nízká silueta vozidla. Nad motorem, který je umístěn v zadní části, se nachází úložný prostor pro případná zavazadla. Vlastní sedačky jsou jednoduché konstrukce a dají se snadno vyjmout z vozidla.
    Motor je vzduchem chlazený boxer. Má čtyři válce po dvou proti sobě. První vozy měly objem 985 ccm a výkon 24 koní. Na jaře 1943 byl objem zvětšen na 1131 ccm, výkon vzrostl na 25 koní (vrtání bylo 75 mm a zdvih 64 mm). Tento větší motor byl původně vyvinut pro KdF 166 Schwimmwagen. Ve výrobě se  v mírně pozměněné podobě vyráběl a montoval do nových VW Brouk.
   Na motoru byly použity dva typy vzduchového filtru. Prvním typem byl hrnec s drátěnkou a olejem. Vzduch procházel drátěnkou a nečistoty se zachycovaly v oleji, který jí navlhčuje. Občas je třeba vše vypláchnout benzínem. Druhým typem je plechový válec vyvedený do injektoru. Je uložený kolmo dolů. Vzduch vstupuje úzkým otvorem a má proto vysokou rychlost. Uvnitř je větší prostor. Rychlost vzduch se sníží. Tím se sníží i rychlost nečistot a ty padají vlastní váhou dolů na dno. Čistý vzduch je odsáván z horní části válce. Nečistoty ze spodní části odsává injektor, který se nachází v levém výfukovém potrubí. Tímto podtlakem se odstraňují veškeré nečistoty z tohoto filtru, který díky tomuto řešení nepotřebuje žádnou údržbu.
   Na motor navazuje suchá spojka a nesynchronizovaná čtyřstupňová převodovka. Vozidlo je vybaveno kolíčkovým samosvorným diferenciálem. Pokud tedy je motor v záběhu a kola mají tendenci prokluzu, tak se diferenciál sepne. Po srovnání otáček a ubrání plynu dojde automaticky k rozepnutí diferenciálu.
   Kola má automobil na pneumatikách 5,25-16. Nápravy mají redukci, která zvyšuje světlou výšku vozidla. K průjezdu terénem rovněž přispívá plochý spodek automobilu, po kterém se v případě uvíznutí vůz jakoby sveze. V případě ještě většího uvíznutí nastoupí mužstvo a díky malé hmotnosti vozu vlastními silami vůz vyprostí.
    Kromě základní verze označení Kfz.1 existovaly vozy v provedení jako spojovací Kfz.2, lehký průzkumný Kfz.3, opravárenský Kfz.2/40, dále varianty obrněné s kulometem, po válce se  vyráběl pic –up, aj.
   Na některé vozy používané v Africe se montovaly balonové pneumatiky 690 x 200.
   Zvláštní variantou byl 82/7, což byl podvozek Kübelwagenu, na který byla posazena karoserie klasického Brouka v provedení polocabriolet. Některé mechanické díly včetně motoru používal KdF 166 Schwimwagen.
   Vozy v počátečním období války nesli vozy barvu tmavě šedou barvou. Vozy pro pouštní použití měly světle žlutou pískovou barvu a ve druhé polovině války se objevuje žlutá barva i na evropských vozidlech. Koncem války se na žlutou barvu nanášeli skvrny v různých maskovacích kombinacích.
  

Značka  KDF Wagen, Kraft Durch Freude
Země  Německo
Typ  KdF 82
Rok  1940
Počet vyrobených strojů  50435
Motor (typ, počet válců)  boxer, 4
Chlazení  vzduch
Kubatura (ccm)   985/1131 - od roku 1943
Vrtání (mm)  75
Zdvih (mm)  64
Výkon (výkon/ot.min)   25 HP
Karoserie (počet dveří)  otevřená kübel
Počet míst  4
Délka (mm)   3740
Šířka (mm)   1620
Výška (mm)   1720
Rozvor (mm)  2400
Pohotovostní hmotn. (kg)   720
Celková hmotnost (kg)   1175
Převodovka   4+1 manuální
Pneu  5,25-16
Rychlost (km/h)   80
Spotřeba (l/100km)  8,5
Nádrž (objem l)   40
Výroba od r.  1940
Výroba do r.  1945